تحريك و تشويق افراطگران از سوي دشمنان اسلام:
از بدو ظهور اسلام دشمنان اين دين تلاش كردهاند از گسترش برقآساي آن كه از زمان پيامبر اسلام و خلفاي راشدين شروع شده بود جلوگيري كنند در اين قرون اخير كه مسلمانان گرفتار ضعف و عقبماندگي شدهاند دشمنان كهنه و نو از محافل صهيوني و ماسوني و صليبي گرفته تا ملحدان جورواجور و نحلههاي هندويي و بودايي و در رأس همه استثمارگران داخلي و بينالمللي تلاش كردهاند چهره اسلام را زشت كنند و از نفوذ معنوي آن بكاهند بهترين و نزديكترين راه و كم هزينهترين براي اين مقصود آنست كه فرقهها و نحلههاي داخل اسلام را چه غلات صوفي و شيعي و چه اخباريگري شيعه و سني را برانگيزانند و تقويت نمايند يا در بوقهاي تبليغاتي اندازند. مثلاً انديشه كاسد تحريف قرآن را به دست برخي از شيعيان رواج دهند يا برخي صوفيان را وادار به دعاوي مهديگري يا نبوت و خدايي نمايند و اخبار ظهورشان را به همه جا برسانند اگر نيك بنگريم فرقههاي تازه پيدا شده در يكي دو قرن اخير مانند بابيگري و بهائيگري(در ايران) و قاديانيگري و بريلوي (در پاكستان) و پادري (در اندونزي) و تيجانيه (در شمال آفريقا) و آقاخانيه (در ايران) و شيخيه (باز در ايران) و ذكريها در بلوچستان همچنين فرقههاي حقّه (توسط مشايخ شدَلَه) و كهڵبهش در كُردستان و حتي به نظر بعضي محققين فرقههاي يارسان و يزيدي (باز در كُردستان) و ... آري همه اين فرقهها در سرتاسر عالم اسلامي از افراطيگري و تندروي منشأ گرفتهاند آن افراطيگري كه از تصّوف پديد آمده يا از اخباري مسلكي (چه شيعه[1] و چه سني) يا از مهدويّتگرايي.
امروز بهترين خوراك تبليغاتي و حربة نوظهور دشمنان اسلام اينست كه سلفيه حروفي و مذهبيهاي خرافي (از شيعه يا سني) را بجان هم بيندازند مانند آنچه سالهاست افراطيون شيعه و سني عليه يكديگر در پاكستان انجام ميدهند و آنچه در ماجراي بمبگذاري عاشوراي پارسال* (1425) در كربلا بوقوع پيوست پيامي را به زبان حال و قال به جهانيان ميرسانند:
آن اسلامي كه مبّلغينش ميگفتند در مقابل نظام افراط و تفريط سرمايهداري و كمونيسم نظام معتدل اقتصادي دارد يا در مقابل تمدن اشراقي شرق و تمدن مادي غرب تمدن واقعگري معنوي بنياد مينهد يا در برابر اديان تحريف شده داراي متون اصيل و وحياني است و ديني كه دهها فيلسوف و دانشمند خيرخواه غرب از قبيل رنه گنون و برنارد شاو و روژهگارودي بعنوان آخرين پايگاه معنويت چشم اميد بدان دوخته بودند در واقع همين چيزيست كه شما به عيان ميبينيد كه يا سينهزني و نوحهخواني و گريه و زاري است (مانند شيعيان) يا بمبگذاري و تخريب و كشتار و بيرحمي* (مانند سنّيان).
رقابت و چالش حتي كشتار بين بريلوي و سلفي در پاكستان و صوفيان و سلفيان در اكثر كشورهاي اسلامي وجود داشته و دارد. انتشار كتاب موهن يك نفر روحاني شيعي به نام جويباري در ماههاي اخير از اين دست است سنّيان ايران عليه اين كتاب واكنشهاي به حقّي را از خود نشان دادند و در ضمن شبنامههاي تند و تيز و ركيكي نيز منسوب به سنّيان انتشار يافت كه در راستاي فعال كردن شكافهاي كهن و دشمن شادكن بود* [واكنشي از همان دست ـ سيروان: عبيد رحماني ] آنچه به ما جرأت بخشيده فرضيه استفاده دشمنان از افراطگران را معقول بدانيم اظهارات يكي از داعيان با تجربه و حمّات غيرتمند اسلامي دانشمند معاصر مرحوم امام محمد غزالي است وي در كتاب «مسائل زنان بين سنتّهاي كهن و جديد» مينويسد:
«بدون شك دشمنان اسلام در كشورهاي اسلامي مهرههاي حيلهگر و ماهري دارند آنها بخوبي ميدانند چنانچه ميدان فقط در اختيار دانايان و آگاهان قرار گيرد حتماً پيروز خواهند شد لذا هزاران راه به روي افراطگران و مبالغهگويان ميگشايد تا فريادشان بر سراسر فضاي اسلامي طنين افكند». ص 20
البته در اين اواخر در كُردستان عراق موفّق شدند جبههاي ديگر از برادركشي بين گروههاي افراطي سكولار و گروههاي تندرو سياسي ـ مذهبي كه در عالم تسنّن شاخهاي از سلفيه هستند بگشايند. اگر با تساهل و تسامح خارج از اندازه و خوش خيالي قرائن موجود و شواهد تاريخي را ناديده بگيريم و آنها را ناشي از توّهم توطئه بدانيم* و دست دشمنان را در برافروزي آتش عداوت فرقههاي افراطگر نبينيم ولي باز نميتوانيم از سوءاستفاده آنها از نتايج چنين دعواهايي چشمپوشي نمائيم و همين اندازه معرفت نيز كافي است نا مايه تنبّه و هوشياري نسل جديد اعم از مذهبي و غير مذهبي گردد./.
[1] مشرق سال دوم 18 بهمن 83 آيت ا... ناصر مكارم شيرازي به مد احسان درباره غلو هشدار داد كه نبايد بازيچه دستها و سياستهاي مرموز شوند. شرق 13 اسفند 83: مراجع تقليد از برخي روشهاي عزاداري انتقاده كردند.
· و بمب گذاريهاي اخير در كربلا و نجف ـ 30 آذر 83.
* اخيراً سر بريدن اسراي آمريكايي بصورت سيدي توسط گروههاي عراقي پخش شده است.
* و در انتخابات اخير عراق نيز متأسفانه سنّي و شيعه نه تنها به استراتژي واحدي دست نيافتند بلكه به نقل روزنامهها آيتالله سيستاني هيئتهاي نمايندگي چهار استان سنّينشين عراق را كه درخواست تعويق انتخابات عراق را داشتند به حضور نپذيرفتند و اكنون جامعه سنّي و شيعه رو در روي هم قرار گرفتهاند (شرق شماره 8402 بهمن 1383).
* گوا اينكه دست داشتن سازمانهاي جاسوسي و خود آمريكائيان در حادثه 11 سپتامبر محتمل است و غوغاي سلاحهاي كشتار جمعي عراق هم پوچ و واهي بود پس نبايد در عالم سياست به اظهارات علني زياد استناد كرد و از دستهاي پنهان غافل بود ماجراي 11 سپتامبر هنوز در ابهام است و معلوم نيست كه نقش پنهان سازمانهاي جاسوسي در آن به چه صورت بوده و نقش القاعده در آن به چه اندازه بوده است.